Bijzondere optische hulpmiddelen
Als een bril of contactlenzen niet meer voldoende helpen, kunt u gebruik maken van bijzondere optische hulpmiddelen. Hieronder vallen bijvoorbeeld:
- telescoopbril
- verrekijkerloep
- handloep
- ptosisbril
- kappenbril
Brilmonturen, brillenglazen, filterglazen, contactlenzen en eenvoudige hulpmiddelen voor lezen en schrijven zonder medische indicatie vallen niet onder de te verzekeren prestatie.
- Basisverzekering
100% vergoeding bij gecontracteerde zorg: afhankelijk van het type hulpmiddel wordt dit in bruikleen of in eigendom geleverd.
- AV-Compact
Geen aanvullende vergoeding
- AV-Student
- AV-Standaard
- AV-Top
- Er is een aanvullende vergoeding opgenomen voor reguliere brillenglazen/contactlenzen
Wat is de gebruikstermijn?
- Afhankelijk van het type hulpmiddel
- De gemiddelde gebruikstermijn is afhankelijk van het type hulpmiddel. Dit wordt beoordeeld bij de aanvraag.
Zijn er bijzonderheden?
- Niet vergoed
-
Brilmonturen, brillenglazen, filterglazen, contactlenzen en eenvoudige hulpmiddelen voor lezen en schrijven zonder medische indicatie vallen niet onder de te verzekeren prestatie.
De zorg omvat geen eenvoudige hand- en standloepen en eenvoudige lees- en schrijfbenodigdheden.
Wat betaal ik zelf?
Het deel dat boven de maximale vergoeding uitkomt, betaalt u zelf. Daarnaast kan er nog sprake zijn van een eigen risico of eigen bijdrage.
- Eigen risico
- Vergoedingen in eigendom tellen mee voor uw eigen risico. Vergoedingen in bruikleen tellen niet mee voor uw eigen risico. Het eigen risico heeft in beide gevallen geen betrekking op kinderen onder de 18 jaar.
- Eigen bijdrage
-
Er geldt een wettelijke eigen bijdrage bij de ptosis- of kappenbril als er een visuscorrectie is verwerkt in de brillenglazen: € 59,- per brillenglas met een maximum van € 118,- per kalenderjaar. In de andere gevallen hoeft u geen wettelijke eigen bijdrage te betalen.
- Leverancier zonder contract
-
Wij hebben met diverse leveranciers van hulpmiddelen overeenkomsten afgesloten. Wij maken in deze overeenkomsten afspraken over de kwaliteit, garantie, levering en service. Wanneer u ervoor kiest een hulpmiddel aan te schaffen via een niet gecontracteerde leverancier, moet er altijd vooraf een machtiging worden aangevraagd. Indien DSW Zorgverzekeraar akkoord gaat met vergoeding van een hulpmiddel via een niet-gecontracteerde leverancier, wordt het bedrag van de vergoeding op de machtiging vermeld en wordt het bedrag na ontvangst van de nota in één keer betaald. Indien een verzekerde een hulpmiddel dat in bruikleen wordt verschaft betrekt van een niet-gecontracteerde leverancier, vindt vergoeding plaats tot ten hoogste de kosten die DSW Zorgverzekeraar zou hebben gemaakt bij de verstrekking van een hulpmiddel in bruikleen van vergelijkbare kwaliteit, inclusief afleveringskosten en kosten voor (periodiek) onderhoud, via een gecontracteerde leverancier. De hoogte van de vergoeding kan vooraf worden opgevraagd bij DSW Zorgverzekeraar.
Wat moet ik zelf regelen?
- Eerste keer
-
Om voor vergoeding in aanmerking te komen heeft u vooraf toestemming nodig van DSW . Wij hebben een schriftelijke aanvraag van uw oogarts nodig, met een offerte van de leverancier.
- Herhaling
-
Voor herhaling (opnieuw verkrijgen) van het hulpmiddel hebben we een schriftelijke aanvraag van uw behandelend arts nodig, met een offerte van de leverancier. Onder behandelend arts wordt verstaan: huisarts of medisch specialist.
- Problemen hulpmiddel
-
Als er iets aan de hand is met uw hulpmiddel, neem dan contact op met de leverancier.
- Declareren
- Gecontracteerde leveranciers dienen hun nota’s direct bij DSW in. Als u naar een niet-gecontracteerde leverancier gaat, ontvangt u zelf de nota van de leverancier en dient u deze vervolgens bij ons in. Deze kunt u eenvoudig declareren via de app of MijnDSW.
Waar kan ik terecht?
U mag zelf bepalen naar welke erkende leverancier u gaat. Om te voorkomen dat u extra kosten betaalt, adviseren we u naar een gecontracteerde leverancier te gaan.
Zoek in de zorgatlas naar hulpmiddelenleveranciers.
Dit is een beknopt overzicht, informatie over alle uitsluitingen en beperkingen kunnen in de polisvoorwaarden geraadpleegd worden.