Continuous Delivery

Geschreven door Danielle Holleman (Lead Developer)
Geplaatst op 24 september 2020

Lang, lang geleden in een land hier ver vandaan… Oh nee wacht, het was Schiedam, Nederland en zo lang geleden was het nog helemaal niet. Vijf jaar geleden, toen ik net bij DSW begon te werken, releasten we vier keer per jaar al onze applicaties tegelijkertijd. Voordat we al het werk van het hele kwartaal verzamelden en naar productie brachten, werd er drie weken lang rigoureus getest. Hier kwamen dan bugs uit naar voren die dan gefixt moesten worden, met de release als harde deadline in het vooruitzicht. Spanning en sensatie alom, maar echt ideaal was het niet. En na de release? Soms startte de applicatie niet meer, omdat hij zo weinig gereleaset was dat we het niet helemaal in de vingers hadden.

Kortom, we waren niet in control. En wat is de beste manier om ervoor te zorgen dat je wel in control bent? Het vaker doen. Daarom zijn we in de tussentijd overgestapt op elke sprint (= twee weken) releasen en zijn we nu hard aan de weg aan het timmeren om elke feature los te releasen. Het team waarin ik zit, Klantbeeld, is de pilot hiervoor. We releasen elke feature los naar productie zodra die klaar is. Op dit moment met een maximum van één keer per dag, omdat we nog in een proces zitten om onze change management te stroomlijnen. Het leuke aan een pilot is dat je altijd tegen praktische dingen aanloopt die beter kunnen. Maar doel is om het team de tools in handen te geven om zelf iteratief hun software uit te rollen.

Voor ons ontwikkelaars betekent dit nog meer automatiseren: we hebben inmiddels een geautomatiseerde pipeline, waarmee we de code vanaf de merge naar master automatisch klaarzetten voor een deploy naar test. Zodra een tester de deploy goedkeurt, kan hij de boel gaan testen en zodra de feature goedgekeurd is (natuurlijk maken wij nooit fouten ;)) kunnen we een productierelease in gang zetten.

Het grote voordeel is dat we nu iteratief kleine stukjes software opleveren waar gebruikers blij van worden en snel feedback kunnen geven zodat we onze applicaties nog beter kunnen maken.


Over Danielle

Danielle is Lead Developer bij Klantbeeld: een nieuwe applicatie die alle frontoffice teams gaat ondersteunen door gegevens over onze verzekerden te tonen.