
Het leven van een telefoniste receptioniste

Als telefoniste eerstelijn en receptioniste maak ik deel uit van een team gezellige dames die allemaal zowel aan de telefoon als aan de receptie kunnen werken. Wij beantwoorden alle telefoontjes die via het algemene telefoonnummer binnenkomen (ook wel telefoontjes die op doorkiesnummers binnenkomen als diegene niet bereikbaar is). Daarnaast zorgen we ervoor dat wij met gerichte vragen kunnen achterhalen waar de vraag van de beller over gaat, zodat we de verzekerde naar de juiste afdeling kunnen doorverbinden. Aan de receptie ontvangen wij ook bezoek, dit bezoek melden we dan direct aan zodat ze snel opgehaald kunnen worden. Hiermee voorkomen wij dat er ongewenste personen die het pand binnengaan. Wat weer belangrijk is voor ieders veiligheid.
Bij DSW wordt er geen gebruik gemaakt van een standaard bandje met een keuzemenu. Wij spreken onze verzekerde liever persoonlijk. Het voordeel hiervan is dat we de bellers beter kunnen helpen, door bijvoorbeeld met ze mee te denken als ze er zelf niet helemaal uit komen. Daarnaast kunnen we waar nodig ook ons medeleven betuigen, waardoor een verzekerde zich gehoord voelt. Dit is typisch DSW. Toen ik hier 13 jaar geleden begon met werken kwam ik direct in een warm bad terecht. Je krijgt gelijk het gevoel alsof je ergens bij hoort. Dat vind ik zelf erg prettig aan het werken bij DSW.
Verder vind ik het erg leuk om nieuwe medewerkers van de afdeling Klantenservice te laten zien wat wij als telefonistes de hele dag doen. We laten ze dan ook graag horen hoeveel verschillende telefoontjes wij op een dag binnen krijgen. Hier komen natuurlijk ook een hoop verschillende persoonlijkheden bij kijken.
Naast de verschillende persoonlijkheden aan de andere kant van de lijn, hebben wij ook veel te maken allerlei verschillende gemoedstoestanden. Eén keer heb ik het meegemaakt dat ik een hele boze dame aan de lijn had. Zij was ook niet erg vriendelijk tegen mij, dat kan soms best lastig zijn. Een paar weken later mochten wij een kaart ontvangen waarin zij haar excuses aanbood voor haar gedrag, dit vond ik heel erg leuk om te ontvangen. Zo is elke dag weer anders.

