DSW gebruikt verschillende cookies

Door alle cookies te accepteren kunt u de website makkelijker gebruiken, vindt u sneller wat u zoekt en ziet u meer relevante informatie. Daarnaast kunnen wij problemen makkelijker signaleren. U kunt uw cookie instellingen altijd later aanpassen via ons cookiebeleid.

Zelf cookies instellen

Wachtlijstadvies

Bij wachtlijstadvies gaan we voor u op zoek naar een andere zorgverlener waar u eerder terecht kunt. 

Wachttijden

De overheid heeft bepaald wat de maximale wachttijden mogen zijn, de zogenaamde Treeknorm. De maximaal aanvaardbare wachttijden vindt u hier. Wordt u niet binnen deze norm geholpen, dan is de wachttijd te lang.

Wachtlijstadvies aanvragen

Regel het via MijnDSW

Wat kunt u doen als u te lang moet wachten?

U kunt uw huisarts vragen wat hij of zij voor u kan doen. Uw huisarts is op de hoogte van uw medische situatie en kan bepalen hoe urgent uw klachten zijn zodat hij of zij contact kan opnemen met uw behandelend arts.

DSW heeft contracten met alle ziekenhuizen in Nederland en met veel zelfstandige behandelcentra (ZBC). U kunt de zorgverleners hier vinden. U kunt zelf nagaan of een zorgverlener u eerder kan helpen. De wachttijden vindt u op de website van het desbetreffende ziekenhuis of ZBC en op www.zorgkaartnederland.nl/wachttijden.

Voor GGZ-hulp kunt u de wachttijden vinden op de website www.kiezenindeggz.nl.

Wat kan DSW voor u doen?

DSW kan niet zorgen dat u voorrang krijgt op de wachtlijst bij uw huidige zorgverlener, omdat dit dan ten koste gaat van iemand anders. Wij kunnen wel kijken bij welke zorgverlener u eerder geholpen kunt worden.

Wachtlijstadvies is mogelijk bij:

  • een consult bij een specialist
  • diagnostiek(onderzoeken)
  • opname in een ziekenhuis of ZBC
  • dagbehandeling van de GGZ
  • wijkverpleging
  • geriatrische revalidatiezorg
  • eerstelijns verpleging
  • inschrijving bij een huisartsenpraktijk

Wachtlijstadvies aanvragen

U vraagt wachtlijstadvies aan via MijnDSW. Heeft u geen DigiD of internet tot uw beschikking, dan kunt u telefonisch contact met ons opnemen. Wij gaan voor u na waar u eerder terecht kunt. Een eventuele afspraak bij het ziekenhuis moet u zelf maken. Hiervoor heeft u wel een nieuwe verwijzing nodig.

Houdt u er rekening mee dat reeds gevoerde onderzoeken opnieuw gedaan moeten worden.

Wij kunnen geen bemiddeling doen voor plaatsing in een revalidatiecentrum of een behandeling in het buitenland.

Naar boven