Wek- en waarschuwingsapparatuur
Een wek- en waarschuwingssysteem geeft signalen, via flitslampen of een trilapparaat, zichtbaar of voelbaar voor doven of zeer slechthorenden; voorbeelden zijn een deurbel, babyfoon, brandalarm en een wekker.
Wat is de gebruikstermijn?
- 5 jaar
- De gemiddelde gebruikstermijn van dit hulpmiddel is 5 jaar.
Zijn er bijzonderheden?
- Geen
- Er zijn geen bijzonderheden.
Wat betaal ik zelf?
Het deel dat boven de maximale vergoeding uitkomt, betaalt u zelf. Daarnaast kan er nog sprake zijn van een eigen risico of eigen bijdrage.
- Eigen risico
- Vergoedingen in eigendom tellen mee voor uw eigen risico. Vergoedingen in bruikleen tellen niet mee voor uw eigen risico. Het eigen risico heeft in beide gevallen geen betrekking op kinderen onder de 18 jaar.
- Eigen bijdrage
- Nee, er geldt geen eigen bijdrage.
- Leverancier zonder contract
-
Wij hebben met diverse leveranciers van hulpmiddelen overeenkomsten afgesloten. Wij maken in deze overeenkomsten afspraken over de kwaliteit, garantie, levering en service. Wanneer u ervoor kiest een hulpmiddel aan te schaffen via een niet gecontracteerde leverancier, moet er altijd vooraf een machtiging worden aangevraagd. Indien DSW Zorgverzekeraar akkoord gaat met vergoeding van een hulpmiddel via een niet-gecontracteerde leverancier, wordt het bedrag van de vergoeding op de machtiging vermeld en wordt het bedrag na ontvangst van de nota in één keer betaald. Indien een verzekerde een hulpmiddel dat in bruikleen wordt verschaft betrekt van een niet-gecontracteerde leverancier, vindt vergoeding plaats tot ten hoogste de kosten die DSW Zorgverzekeraar zou hebben gemaakt bij de verstrekking van een hulpmiddel in bruikleen van vergelijkbare kwaliteit, inclusief afleveringskosten en kosten voor (periodiek) onderhoud, via een gecontracteerde leverancier. De hoogte van de vergoeding kan vooraf worden opgevraagd bij DSW Zorgverzekeraar.
Wat moet ik zelf regelen?
- Eerste keer
-
Om voor vergoeding in aanmerking te komen heeft u toestemming nodig van DSW. Wij hebben een schriftelijke aanvraag met audiogram van uw KNO-arts of via een zorgverlener van een audiologisch centrum door middel van een audiogram, met een offerte van de leverancier.
- Herhaling
- Voor herhaling (opnieuw verkrijgen) van het hulpmiddel hebben we een offerte en audiogram van de leverancier nodig.
- Problemen hulpmiddel
-
Als er iets aan de hand is met uw hulpmiddel, neem dan contact op met de leverancier.
- Declareren
- Gecontracteerde leveranciers dienen hun nota’s direct bij DSW in. Als u naar een niet-gecontracteerde leverancier gaat, ontvangt u zelf de nota van de leverancier en dient u deze vervolgens bij ons in. Deze kunt u eenvoudig declareren via de app of MijnDSW.
Waar kan ik terecht?
U mag zelf bepalen naar welke erkende leverancier u gaat. Om te voorkomen dat u extra kosten betaalt, adviseren we u naar een gecontracteerde leverancier te gaan.
Zoek in de zorgatlas naar hulpmiddelenleveranciers.
Dit is een beknopt overzicht, informatie over alle uitsluitingen en beperkingen kunnen in de polisvoorwaarden geraadpleegd worden.