Declareren
U heeft bij DSW drie manieren om uw zorgrekening te declareren. Het kan gemakkelijk via de MijnDSW app, online via MijnDSW en per post. Lees hieronder hoe dit te werk gaat.
Via de app
Declareren is nog nooit zo makkelijk geweest als met de MijnDSW app. Maak of selecteer een foto van uw rekening, stuur deze naar ons op en wij doen de rest. Het is ook mogelijk om een PDF via de app in te dienen. Vind hier meer informatie over de app.
Online via MijnDSW
MijnDSW, uw persoonlijke omgeving op deze website, biedt ook de mogelijkheid om een declaratie in te dienen. In drie simpele stappen is uw declaratie ingevuld.
Per post
Een declaratie indienen per post kan natuurlijk ook. Hierbij heeft u verschillende mogelijkheden, u kunt:
- een leeg declaratieformulier op de computer invullen en vervolgens uitprinten.
- het formulier ook ophalen bij een loket of aanvragen bij de klantenservice. Lever het formulier met de originele rekeningen in bij het loket of stuur het op.
DSW Zorgverzekeraar
Postbus 173
3100 AD Schiedam
Waar moet een rekening aan voldoen?
Declareer uw originele rekening binnen 36 maanden vanaf de behandeldatum. Het declareren van een herinnering of begroting zal worden afgewezen. Controleer zelf of uw zorgverlener de volgende gegevens op de rekening invult:
- Uw naam
- Uw adres
- Uw geboortedatum
- De behandeling
- De datum van de behandeling
Let op! Voor onze vergoedingen gelden bepaalde voorwaarden. Ga dus altijd eerst naar het vergoedingenoverzicht.
Buitenlandse rekeningen
Heeft u een zorgrekening uit het buitenland en wilt u deze declareren? Deze kunt u via MijnDSW of de MijnDSW app op dezelfde manier indienen als Nederlandse rekeningen. Tijdens het indienen van buitenlandse rekeningen worden er een aantal extra vragen gesteld.
Veelgestelde vragen
Van de binnenkomende rekeningen die worden vergoed, wordt meer dan 90% al binnen één week door ons uitbetaald. Na 2 weken zijn 99% van de declaraties uitbetaald. Hiervan wordt 60% zelfs na één dag verwerkt en kunt u het geld waar u recht op hebt de volgende dag op uw rekening verwachten. Het kan bij drukte voorkomen dat het wat langer duurt voordat u uw geld ontvangt. Ook kan de afhandeling van buitenlandrekeningen iets langer in beslag nemen.
Het is belangrijk om uw rekening 2 jaar te bewaren, omdat wij uw rekening misschien achteraf willen controleren.
U bent zelf verantwoordelijk voor de betaling van de rekening aan de zorgverlener. Daarna stuurt u de originele rekening samen met een ingevuld declaratieformulier naar DSW Zorgverzekeraar, Postbus 173, 3100 AD Schiedam. U kunt de rekening ook online declareren via MijnDSW.
Na verwerking van uw rekening(en) ontvangt u van ons een betaalspecificatie en een nieuw declaratieformulier. De ingezonden originele rekening(en) kunnen niet worden teruggestuurd. Ook niet wanneer deze gedeeltelijk worden vergoed. Het is daarom handig als u vooraf een kopie maakt van de rekeningen als u deze wilt hebben voor uw eigen administratie.
Als u een rekening bij ons declareert, wordt deze aan u uitbetaald en niet aan uw zorgverlener. DSW heeft met zoveel mogelijk zorgverleners een contract afgesloten. Deze zorgverleners declareren uw rekening direct (digitaal) bij DSW. Als u thuis een rekening ontvangt, heeft uw zorgverlener geen contract met DSW. Dan moet u de rekening zelf indienen en krijgt u de rekening op uw eigen rekening uitbetaald. Waarschijnlijk hebt u in dat geval de rekening zelf ook al voorgeschoten aan uw zorgverlener.
Ja, dat kan. Onder het kopje "controleer het rekeningnummer" in MijnDSW, staan uw naam en rekeningnummer. U krijgt hier de mogelijkheid uw naam en rekeningnummer te wijzigen. De declaratie zal op het door u ingevulde rekeningnummer worden uitbetaald.
Als u uw rekeningnummer voor al uw transacties wilt wijzigen, kunt u dit doen door in het menu naar Wijzigingen doorgeven --> Betaalgegevens wijzigen te gaan.