Wat gebeurt er bij een betalingsachterstand van twee, vier of zes maandpremies?
Twee maanden
Als u een achterstand van minimaal twee maandpremies heeft, dan zijn wij wettelijk verplicht u hierover te informeren. Wij sturen u dan schriftelijk een betalingsaanbod. Dit aanbod bestaat uit een betalingsregeling en het verzoek om toekomstige premies automatisch van uw rekening af te schrijven. Als u van dit aanbod gebruik wil maken, dan moet u volgens de wet binnen vier weken na datum van de brief het machtigingsformulier voor automatische incasso invullen en naar ons opsturen.
Vier maanden
Als uw premieachterstand is opgelopen tot minimaal 4 maandpremies, dan sturen wij u weer een brief. U heeft dan geen gebruik gemaakt van ons eerdere aanbod of zich niet gehouden aan de betalingsafspraken. Wij waarschuwen u voor aanmelding bij het CAK. Als uw premieachterstand oploopt tot minimaal zes maandpremies, dan melden wij u aan bij het CAK. Als u dit wilt voorkomen, dan betaalt u uw premieachterstand direct of stuurt u ons binnen vier weken na datum van de brief een stabilisatieovereenkomst.
Zes maanden
Als de premieachterstand is opgelopen tot minimaal zes maandpremies, dan melden wij u en de eventueel door u verzekerde persoon of personen van 18 jaar en ouder aan bij het CAK. Het CAK neemt vanaf de aanmelding het betalen van de toekomstige zorgpremie over. U ontvangt hier bericht over. Uw zorgverzekering blijft doorlopen bij DSW Zorgverzekeraar, u houdt recht op verzekerde zorg. De werkgever of uitkeringsinstantie krijgt van het CAK de opdracht om de bestuursrechtelijke premie in te houden voordat uw salaris, uitkering of zorgtoeslag aan u wordt uitbetaald. De actuele hoogte van de bestuursrechtelijke premie vindt u op de website van het CAK.
Let op: ook wanneer u bent aangemeld bij het CAK, brengt DSW eigen risico bij u in rekening.
Grip op uw geldzaken
Heeft u moeite om uw rekeningen te betalen? Ga naar onze geldfitpagina en ontdek wat u kunt doen.