DSW gebruikt cookies

Wij (en derde partijen via third-party cookies) gebruiken de cookies om de website te verbeteren en u gerichte informatie te bieden. Als u alle cookies accepteert, geeft u naast de verplichte functionele cookies toestemming voor het plaatsen van analytische cookies en volg cookies.

  • Analytische cookies: meten het gebruik van de website, om de gebruikerservaring te verbeteren en problemen te signaleren.
  • Volg cookies: meten uw internetgedrag en voorkeuren, zodat we gerichte informatie op onze website kunnen aanbieden. Deze cookies kunnen ook op andere websites gebruikt worden.

U kunt uw cookie instellingen altijd later aanpassen via ons cookiebeleid.

Instellen

Thuiszorg Naborgh moet € 140.000 zorggeld terugbetalen aan DSW

Thuiszorg Naborgh uit Rotterdam moet € 139.692 aan zorggeld terugbetalen voor de onrechtmatige en te hoge declaraties die het bedrijf indiende bij DSW, plus nog ruim € 10.000 aan advocaat- en proceskosten en wettelijke rente. Dat oordeelde de rechter op 30 december 2020. Ook de koopovereenkomst van het huis dat zij nog snel aan haar vader probeerde te verkopen, is vernietigd. DSW heeft beslag gelegd op het huis.

vrijdag 8 januari 2021

Thuiszorg Naborgh raakt vorig jaar zomer in opspraak na gezamenlijke publicaties van Pointer, Reporter Radio (KRO-NCRV) en Follow The Money. Uit onderzoek bleek dat het thuiszorgbedrijf op grote schaal fraudeert met zorgdeclaraties. DSW diende daarop een claim van 175.000 euro in. In een tussenvonnis in juli 2020 werd Thuiszorg Naborgh aansprakelijk gesteld voor de hoge declaraties. Omdat wel zorg werd geleverd, wilde de rechter Naborgh de kans geven aan te tonen hoeveel daarvan precies wel geleverd werd. Dat lukt niet, omdat volgens Naborgh de dossiers ‘er niet meer waren’.

DSW-directeur Aad de Groot is blij met het vonnis: ‘De impact van fraude is groot, op de solidariteit, op het zorgstelsel en op de kosten voor de premiebetaler. Deze uitspraak laat zien dat zorgverleners hun zorg moeten kunnen onderbouwen. Als er zoveel fraude is gepleegd dat onduidelijk is óf en welk deel van de zorg wél geleverd is, dan is dat het probleem van de fraudeur. Als de zorgverlener dat niet hard kan maken, zal alles terugbetaald moeten worden. In dit geval is dat een behoorlijk gepeperde rekening. '

 

Pointer heeft over dit verhaal een artikel geschreven.

 

Naar boven