Mondzorg
DSW Zorgverzekeraar hecht veel waarde aan een goede communicatie met haar zorgverleners. Via deze site kunt u op de hoogte blijven van de ontwikkelingen op het gebied van het beleid voor de mondzorg.
Contracteerbeleid Mondzorg 2023
DSW voert geen actief inhoudelijk contracteerbeleid voor tandartsen, mondhygiënisten en orthodontisten. Wel kunnen deze zorgverleners elektronisch declareren via VECOZO. Voor tandprothetici is wel een overeenkomst beschikbaar, die op verzoek, wordt toegezonden. Deze overeenkomsten kunnen gedurende het jaar worden aangevraagd.
Voor tandheelkundige behandelingen bij RMA-verzekerden (asielzoekers) is wel een overeenkomst vereist.
Wij streven naar een betalingstermijn van 15 dagen bij maandelijks declareren. Voor elektronische declaraties via derden (factoringmaatschappijen) is de betalingstermijn 30 dagen. De contractering van kaakchirurgen loopt via de inkoop medisch specialistische zorg.
DSW vindt dat kwaliteit vooral bepaald wordt door de beroepsgroep en sluit om die reden in haar contracten aan bij de door de beroepsgroep opgestelde richtlijnen en standaarden. Als in die richtlijnen bepaalde kwaliteitseisen staan, worden deze opgenomen in de overeenkomst.
Wat betekent dit concreet?
- De zorgaanbieder houdt zich aan de wet- en regelgeving en volgt de normen die volgens de stand van de wetenschap en de praktijk gelden.
- De zorg is doelmatig en gebaseerd op de laatste stand van de wetenschap.
- De zorgaanbieder blijft zich ontwikkelen in de kennis die nodig is om zijn beroep uit te oefenen, bijvoorbeeld in de vorm van bij- en nascholing.
- We zien een rol voor onszelf weggelegd om 'malpractice' te signaleren.
Zorgverzekeraars zijn verplicht de rechtmatigheid en doelmatigheid van de in rekening gebrachte prestaties te onderzoeken. Ons controleplan kunt u hier inzien.
Innovatie in de zorg is belangrijk. DSW is van mening, dat het initiatief hiertoe van de zorgverleners zelf moet komen. Wij werken hieraan graag mee en wij faciliteren de vernieuwingen in de zorg mits zij leiden tot verbetering van de zorg. Heeft u als zorgaanbieder een innovatief voorstel? Stuur deze dan naar het volgende e-mailadres: contractering.mondzorg@dsw.nl
Wilt u o.a. de volgende punten hierin verwerken?
- Het doel en de omvang van het project en welke concrete resultaten worden verwacht.
- Hoe de innovatie breed implementeerbaar/schaalbaar is.
- Op welke wijze de innovatie budget neutraal uitgevoerd kan worden of met een kostenbesparende businesscase op basis van bekostigingsvoorstel.
- De innovatie moet een belangrijke “DSW impact” hebben: op een aanzienlijke DSW populatie van toepassing zijn, of een innovatievoorstel waarbij de steun van DSW wordt gevraagd naast een andere verzekeraar, een zogenoemd "aanhaakproject".
De zorgsector is medeverantwoordelijk voor klimaatverandering en milieuvervuiling, en dat heeft ernstige gevolgen voor de leefomgeving en de gezondheid. Als zorgverzekeraars vinden we het van groot belang om - naast onze eigen verduurzaming - een bijdrage te leveren aan de verduurzaming van de gehele zorgsector. Daarom gaan we ons als DSW inzetten om de verduurzaming van de zorgsector te versnellen. Daartoe willen we, in overleg met de verschillende zorgbranches, de contractering van duurzame zorg verder uitwerken. Vooruitlopend daarop verwachten we van alle zorgaanbieders dat ze zich committeren aan de landelijke CO2-doelstellingen en, zoals afgesproken in het klimaatakkoord, hun CO2-routekaart ontwikkelen en aanleveren.
Digitalisering kan een belangrijke bijdrage leveren aan plaats- en tijdsonafhankelijke zorg. Het biedt daarmee een basis om langer thuis te blijven wonen, minder vaak naar het ziekenhuis te hoeven gaan of eigen regie te behouden voor cliënten en mantelzorgers. Tegelijkertijd kan digitalisering de effectiviteit van de zorg vergroten, bijdragen aan de betaalbaarheid, de kwaliteit op peil houden of verbeteren en de overspannen arbeidsmarkt in het zorgveld verlichten. Dit hebben we ervaren tijdens de coronacrisis.
Via de contractering van digitale zorg stimuleren we de ontwikkeling van digitale oplossingen in zorgprocessen en de opschaling daarvan bij zorgaanbieders. We kijken naar de voorwaarden voor het voorkomen, verplaatsen en vernieuwen van zorg, Door inzet van passende digitale zorg, die bewezen effectief is óf waarvoor gedurende experimentfase bewijs verzameld wordt, transformeren we zorgpaden. Dit leidt tot beter passende zorg voor de patiënt en houdt deze zorg toegankelijk en betaalbaar.
Uitgangspunten bij de contractering:
- De zorg kan zowel digitaal als fysiek worden aangeboden, of in hybride vorm. Samen met de patiënt wordt gekeken naar een passende behandeling.
- De patiënt heeft altijd en overal toegang tot de juiste digitale patiënteninformatie volgens de landelijk vastgestelde standaarden en infrastructuren.
- De zorgpaden zijn compleet afgestemd op de combinatie van fysieke en digitale zorg, bijvoorbeeld digitale triage op de eerste lijn, digitale intake breed in 2e lijn, starten pilots hybride ziekenhuizen). Opschalen van deze nieuwe vorm van zorg betekent dat deze bestaande zorg vervangt, dus niet erbij komt. We stimuleren pilots op dit vlak in combinatie met het vorige punt.
Er zijn geen inhoudelijke wijzigingen ten opzichte van 2022.
Het contracteerbeleid 2022 vindt u hier.
Vergoedingen voor consumenten
Voor informatie over de vergoeding van mondzorg voor consumenten verwijzen we u naar het vergoedingenoverzicht:
Maximale vergoeding 1 januari 2023 tot 1 januari 2024
Vergoeding tandheelkunde 2023 Solitair implantaat
Techniekkosten Orthodontie 2023 Vergoeding gnathologie 2023
Maximale vergoeding 1 januari 2022 tot 1 januari 2023
Contactgegevens
Voor vragen verwijzen we u naar de contactpagina.Brochures & formulieren
De aanvraagformulieren en andere documenten rondom deze zorgsoort vindt u op de pagina 'Brochures'.