Personenalarmering
Het doel van alarmeringsapparatuur is zelfstandig wonen mogelijk te maken voor mensen met een lichamelijke handicap, die een verhoogd risico hebben in een noodsituatie terecht te komen. De apparatuur is een oproepsysteem waarmee via een hals- of polszender contact wordt gemaakt met een meldkamer. De meldkamer (vaak bemand door een verpleegkundige) gaat na welke hulp nodig is en stuurt deze aan. Dat kunnen familie of buren zijn. Bij acute hulp wordt direct uw huisarts of een ambulance gewaarschuwd.
Vergoedingen
Als u een basisverzekering én een aanvullende verzekering heeft bij DSW kijk dan bij beide hieronder voor de totale vergoeding. Let erop dat u voldoet aan de voorwaarden om voor vergoeding in aanmerking te komen.
basisverzekering
Vergoeding
|
100% vergoeding bij gecontracteerde zorg voor de huur van het kastje + zender en aansluitkosten. Dit hulpmiddel wordt aan u verhuurd. Bij niet gecontracteerde zorg is er een beperkte vergoeding voor de huur van het kastje en de zender, maar geen vergoeding voor de aansluitkosten. Géén vergoeding voor abonnementskosten. De opvolging van een noodoproep kan in sommige gevallen vergoed worden, zie 'Opvolging van een noodoproep'. |
---|---|
Eigen risico
|
Nee, deze vergoeding telt niet mee voor uw eigen risico. |
Eigen bijdrage
|
Nee, er geldt geen eigen bijdrage. |
Leverancier zonder contract
|
Als u een hulpmiddel aanschaft bij een niet-gecontracteerde leverancier, moet er altijd vooraf toestemming worden gevraagd. U moet hiervoor zelf een aanvraag bij ons indienen en de juiste documenten aanleveren. Als wij toestemming geven, ontvangt u van ons een brief met daarop de maximale vergoeding voor het hulpmiddel. Deze maximale vergoeding is nooit hoger dan de kosten die wij zouden maken bij een gecontracteerde leverancier voor een hulpmiddel van vergelijkbare kwaliteit. De genoemde vergoeding is inclusief afleveringskosten en eventuele kosten voor (periodiek) onderhoud. Hulpmiddelen van niet-gecontracteerde leveranciers worden meestal in eigendom verstrekt. Dit betekent dat de kosten meetellen voor uw eigen risico, tenzij wij anders beslissen en aangeven in de machtigingsbrief. |
aanvullende verzekeringen
Kies hieronder een aanvullende verzekering:
Geen aanvullende vergoeding.
Geen aanvullende vergoeding.
Geen aanvullende vergoeding.
Geen aanvullende vergoeding.
Geen vergoeding
Abonnementskosten van de alarmcentrale worden gezien als kosten voor normaal gebruik en worden niet vergoed.
Voorwaarden
De eisen om voor vergoeding in aanmerking te komen, hebben we hieronder voor u op een rij gezet. Ook leggen we u uit wat u zelf nog moet regelen.
Vergoedingseisen
Persoonlijke alarmeringsapparatuur voor lichamelijk gehandicapten wordt vergoed als er een duidelijke noodzaak bestaat om in geval van nood onmiddellijk medische hulp van een hulpverlener in te roepen, diegene gedurende langere tijd op zichzelf aangewezen is en niet in staat is in een noodsituatie de telefoon zelfstandig te kunnen bedienen.
De opvolging van een noodoproep kan in sommige gevallen vergoed worden. Als er een noodoproep wordt gedaan, dan kunnen hiervoor extra kosten bovenop de abonnementskosten van het kastje worden gerekend door de hulpverlener. Deze extra kosten van deze opvolging worden alleen vergoed wanneer deze kosten onder de aanspraak van de zorgverzekeringswet vallen.
De leverancier bezit voor deze hulpmiddelen een geldig WDTM ketenkeurmerk om het hulpmiddel gebruiksklaar te kunnen verstrekken.
Zelf regelen
Om recht te hebben op vergoeding moet uw gecontracteerde leverancier soms vooraf een schriftelijke aanvraag voor u indienen bij DSW. De leverancier is op de hoogte van de contractvoorwaarden en weet wanneer en hoe een aanvraag ingediend moet worden. U kunt bij uw leverancier terecht voor vragen hierover.
Als u naar een niet-gecontracteerde leverancier gaat, dan bent u zelf verantwoordelijk voor de aanvraag en gelden de voorwaarden van het hulpmiddelenreglement.
Voor herhaling (opnieuw krijgen) van het hulpmiddel hebben wij meestal een nieuwe schriftelijke aanvraag van uw gecontracteerde leverancier nodig. De leverancier is op de hoogte van de contractvoorwaarden en weet wanneer en hoe een aanvraag ingediend moet worden. U kunt bij uw leverancier terecht voor vragen hierover.
Als u naar een niet-gecontracteerde leverancier gaat, dan bent u zelf verantwoordelijk voor de aanvraag en gelden de voorwaarden van het hulpmiddelenreglement.
Als er iets aan de hand is met uw hulpmiddel, neem dan contact op met de leverancier.