Brillen(glazen) en contactlenzen op medische indicatie
Een bril of contactlens is een optisch hulpmiddel om de gezichtsscherpte of kwaliteit van de visus te verbeteren.
Wanneer er sprake is van een medische aandoening of trauma, waardoor er een stoornis in het oog is, kan er een medische indicatie voor lenzen zijn. Het gaat hier om verschillende lenzen met of zonder visuscorrectie:
- sscleralenzen
- corneale lenzen
- bandagelenzen
Als er bij kinderen tot 18 jaar sprake is van een medische indicatie voor lenzen, kan de behandelaar de voorkeur geven aan een medische bril.
Vergoedingen
Als u een basisverzekering én een aanvullende verzekering heeft bij DSW kijk dan bij beide hieronder voor de totale vergoeding. Let erop dat u voldoet aan de voorwaarden om voor vergoeding in aanmerking te komen.
basisverzekering
Vergoeding
|
|
---|---|
Eigen risico
|
Ja, vergoedingen uit de basisverzekering tellen mee voor uw eigen risico. |
Eigen bijdrage
|
Ja, er geldt een wettelijke eigen bijdrage van:
Wanneer er sprake is van een ptosis- of kappenbril waarin brillenglazen zijn verwerkt met visuscorrectie, dan geldt er een eigen bijdrage zoals bij brillenglazen. Voor bandagelenzen met visuscorrectie geldt een eigen bijdrage zoals bij lenzen. |
Leverancier zonder contract
|
Als u een hulpmiddel aanschaft bij een niet-gecontracteerde leverancier, moet er altijd vooraf toestemming worden gevraagd. U moet hiervoor zelf een aanvraag bij ons indienen en de juiste documenten aanleveren. Als wij toestemming geven, ontvangt u van ons een brief met daarop de maximale vergoeding voor het hulpmiddel. Deze maximale vergoeding is nooit hoger dan de kosten die wij zouden maken bij een gecontracteerde leverancier voor een hulpmiddel van vergelijkbare kwaliteit. De genoemde vergoeding is inclusief afleveringskosten en eventuele kosten voor (periodiek) onderhoud. Hulpmiddelen van niet-gecontracteerde leveranciers worden meestal in eigendom verstrekt. Dit betekent dat de kosten meetellen voor uw eigen risico, tenzij wij anders beslissen en aangeven in de machtigingsbrief. |
aanvullende verzekeringen
Kies hieronder een aanvullende verzekering:
Geen aanvullende vergoeding.
Verzekerden boven de 18 jaar:
Geen vergoeding voor het montuur.
Verzekerden onder de 18 jaar:
Maximaal € 70,- voor het montuur per kalenderjaar, bij brillenglazen die op medische indicatie uit de basisverzekering worden vergoed.
Verzekerden boven de 18 jaar:
Geen vergoeding voor het montuur.
Verzekerden onder de 18 jaar:
Maximaal € 70,- voor het montuur per kalenderjaar, bij brillenglazen die op medische indicatie uit de basisverzekering worden vergoed.
Geen aanvullende vergoeding.
Geen vergoeding
- Brillenglazen, filterglazen, contactlenzen en eenvoudige hulpmiddelen voor lezen en schrijven zonder medische indicatie.
- Brillenglazen en contactlenzen als deze (ook) onderdeel zijn van een therapie of behandeling. De kosten vallen dan mogelijk onder de behandeling, en hebben dan geen aparte vergoeding.
Voorwaarden
De eisen om voor vergoeding in aanmerking te komen, hebben we hieronder voor u op een rij gezet. Ook leggen we u uit wat u zelf nog moet regelen.
Vergoedingseisen
Om in aanmerking te komen voor de vergoeding van medische lenzen, moet u voldoen aan één van de volgende medische indicaties:
- een hoge refractieafwijking (> 10 dioptrieën);
- grote verschillen (> 4 dioptrieën) in sterkte tussen linker- en rechteroog;
- sterke cilindervorming (> 4 dioptrieën);
- keratoconus- en hoornvliestransplantatie.
Extra medische indicaties tot 18 jaar
Indicaties bij verzekerden jonger dan 18 jaar zijn ook:
- operatie vanwege lensafwijkingen (zoals cataract of lensluxatie);
- zuivere accommodatieve esotropie;
- pathologische myopie (bijziendheid) met een refractieafwijking (>-6 dioptrieën).
Bij verzekerden tot 18 jaar die een medische indicatie hebben voor lenzen, maar waarbij de behandelaar de voorkeur geeft aan een bril, kunnen brillenglazen en filterglazen worden vergoed.
De gemiddelde gebruikstermijn is afhankelijk van het type hulpmiddel. Dit wordt beoordeeld bij de aanvraag.
De leverancier bezit voor deze hulpmiddelen een relevant en geldig ISO-certificaat.
Zelf regelen
Om recht te hebben op vergoeding moet uw gecontracteerde leverancier soms vooraf een schriftelijke aanvraag voor u indienen bij DSW. De leverancier is op de hoogte van de contractvoorwaarden en weet wanneer en hoe een aanvraag ingediend moet worden. U kunt bij uw leverancier terecht voor vragen hierover.
Als u naar een niet-gecontracteerde leverancier gaat, dan bent u zelf verantwoordelijk voor de aanvraag en gelden de voorwaarden van het hulpmiddelenreglement.
Voor herhaling (opnieuw krijgen) van het hulpmiddel hebben wij meestal een nieuwe schriftelijke aanvraag van uw gecontracteerde leverancier nodig. De leverancier is op de hoogte van de contractvoorwaarden en weet wanneer en hoe een aanvraag ingediend moet worden. U kunt bij uw leverancier terecht voor vragen hierover.
Als u naar een niet-gecontracteerde leverancier gaat, dan bent u zelf verantwoordelijk voor de aanvraag en gelden de voorwaarden van het hulpmiddelenreglement.
Als er iets aan de hand is met uw hulpmiddel, neem dan contact op met de leverancier.
Gecontracteerde leveranciers dienen hun rekeningen direct bij DSW in. Als u naar een niet-gecontracteerde leverancier gaat, ontvangt u zelf de rekening van de leverancier en dient u deze vervolgens bij ons in via de app of MijnDSW. Let op: Wij accepteren alleen de originele rekening die u ontvangt na het afhalen van uw bril of contactlenzen.