Hoortoestel
Een hoortoestel / gehoorapparaat is een hulpmiddel om het gehoor te verbeteren. Het gaat hierbij om een gehoorverlies aan het oor van minimaal 35dB.
De bijbehorende hulpmiddelen zijn:
- maskeerder tegen oorsuizen
- gehoorlepels
- gehoorslangen
- oorstukjes
- ringleiding
Er gelden andere voorwaarden voor het BAHA hoortoestel met softband (voor kinderen).
- Basisverzekering
Tot 18 jaar:
100% vergoedingVanaf 18 jaar:
75% vergoedingDit hulpmiddel wordt in eigendom geleverd
- AV-Compact
- AV-Student
- AV-Standaard
Geen aanvullende vergoeding
- AV-Top
Maximaal € 250,- per 5 kalenderjaren voor de eigen bijdrage van hoortoestellen
Wat is de gebruikstermijn?
- 5 jaar
- De gemiddelde gebruikstermijn van dit hulpmiddel is 5 jaar.
Zijn er bijzonderheden?
- Protocol Hoorzorg
- Het bepalen van de indicatie en het vaststellen van de hoogte van de vergoeding vinden plaats aan de hand van het meest recente Protocol Hoorzorg
- Ziekenhuisbudget
- Deels implanteerbare hoortoestellen vallen niet onder deze vergoeding, maar zijn onderdeel van het ziekenhuisbudget. De specialist declareert deze kosten als onderdeel van de totale behandeling.
- Diversen
-
Bij reparatie na de minimale gebruikstermijnherstel kan worden volstaan met een offerte van de leverancier.
Bij een aanvraag mag een audiogram niet ouder zijn dan 6 maanden.
Wat betaal ik zelf?
Het deel dat boven de maximale vergoeding uitkomt, betaalt u zelf. Daarnaast kan er nog sprake zijn van een eigen risico of eigen bijdrage.
- Eigen risico
- Ja, vergoedingen uit de basisverzekering tellen mee voor uw eigen risico.
- Eigen bijdrage
- Ja, er geldt een wettelijke eigen bijdrage van 25% van de totale kosten van het hoortoestel of tinnitusmaskeerder voor verzekerden die 18 jaar of ouder zijn
- Leverancier zonder contract
-
Wij hebben met diverse leveranciers van hulpmiddelen overeenkomsten afgesloten. Wij maken in deze overeenkomsten afspraken over de kwaliteit, garantie, levering en service. Wanneer u ervoor kiest een hulpmiddel aan te schaffen via een niet gecontracteerde leverancier, moet er altijd vooraf een machtiging worden aangevraagd. Indien DSW Zorgverzekeraar akkoord gaat met vergoeding van een hulpmiddel via een niet-gecontracteerde leverancier, wordt het bedrag van de vergoeding op de machtiging vermeld en wordt het bedrag na ontvangst van de nota in één keer betaald. Indien een verzekerde een hulpmiddel dat in bruikleen wordt verschaft betrekt van een niet-gecontracteerde leverancier, vindt vergoeding plaats tot ten hoogste de kosten die DSW Zorgverzekeraar zou hebben gemaakt bij de verstrekking van een hulpmiddel in bruikleen van vergelijkbare kwaliteit, inclusief afleveringskosten en kosten voor (periodiek) onderhoud, via een gecontracteerde leverancier. De hoogte van de vergoeding kan vooraf worden opgevraagd bij DSW Zorgverzekeraar.
Wat moet ik zelf regelen?
- Aanvraag
-
In de meeste gevallen moet een hoortoestel vooraf bij DSW worden aangevraagd. Let op: in een aantal situaties en bij een aantal leveranciers heeft u vooraf geen toestemming meer nodig van DSW. De leverancier is op de hoogte van de contractvoorwaarden en weet dan ook hoe en wanneer een aanvraag ingediend moet worden. De leverancier is verplicht hiervoor een zorgdossier te starten. Wij hebben een schriftelijk aanvraag nodig.
Bent u jonger dan 18 jaar
- Verwijzing vanuit audiologisch centrum door middel van een audiogram;
- AVL; (indien van toepassing);
- Tevredenheidsverklaring;
- Offerte.
Bent u tussen de 18 en 67 jaar:
- Verwijzing vanuit een KNO-arts of via een zorgverlener van een audiologisch centrum door middel van een audiogram;
- AVL (indien van toepassing);
- Tevredenheidsverklaring;
- Offerte.
Bent u ouder dan 67 jaar:
- Verwijzing vanuit een triage audicien door middel van een audiogram;
- AVL;
- Tevredenheidsverklaring;
- Offerte.
- Herhaling
-
Voor herhaling (opnieuw verkrijgen) van het hulpmiddel hebben we dezelfde verwijzing nodig als bovenstaande.
Bent u jonger dan 18 jaar:
- Verwijzing vanuit audiologisch centrum door middel van een audiogram
- AVL (indien van toepassing);
- Tevredenheidsverklaring;
- Offerte
Bent u tussen de 18 en 67 jaar:
- AVL (indien van toepassing);
- Tevredenheidsverklaring;
- Offerte
Bent u ouder dan 67 jaar:
- Verwijzing vanuit een triage audicien door middel van een audiogram
- AVL (indien van toepassing);
- Tevredenheidsverklaring;
- Offerte
- Problemen hulpmiddel
-
Als er iets aan de hand is met uw hulpmiddel, neem dan contact op met de leverancier.
- Declareren
- Gecontracteerde leveranciers dienen hun nota’s direct bij DSW in. Als u naar een niet-gecontracteerde leverancier gaat, ontvangt u zelf de nota van de leverancier en dient u deze vervolgens bij ons in. Deze kunt u eenvoudig declareren via de app of MijnDSW.
Waar kan ik terecht?
U mag zelf bepalen naar welke erkende leverancier u gaat. Om te voorkomen dat u extra kosten betaalt, adviseren we u naar een gecontracteerde leverancier te gaan.
Zoek in de zorgatlas naar hulpmiddelenleveranciers.
Dit is een beknopt overzicht, informatie over alle uitsluitingen en beperkingen kunnen in de polisvoorwaarden geraadpleegd worden.